flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Начальник територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області Сергій МУЗИКАНТ прийняв участь у конференції на тему: «Особливості забезпечення безпеки здійснення правосуддя в умовах воєнного стану»

23 вересня 2022, 14:22

У своїй доповіді начальник територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області Сергій Музикант зазначив, що  дев’ятий рік в державі триває війна.  України як держава захищає демократичні цінності не тільки Європи, а і всій цивілізованої частини світу. І у цьому контексті моя доповідь це фактично викладено стратегія та елементи тактики роботи ССо в умовах воєнного та поствоєнного стану. Але все по порядку.

Спочатку ми мали восьмирічний досвід життя нашої країни в умовах збройного конфлікту, вчились жити в нових реаліях, відбудовувати те, що можливо, а потім відбулося повномасштабне вторгнення держави-агресора, що принесло багато нових тяжких та масштабних викликів, які потребували негайних дій та прийняття невідкладних рішень. 

Ми всі добре розуміємо, що Конституційні права громадян на звернення до суду не можуть бути обмежені навіть в умовах воєнного стану, тому робота судів не може бути припинена.

Безпеку судів та суддів покликана забезпечувати Служба судової охорони.

Робота Служби судової охорони у Донецькій області розпочалась з винесення наказу голови Служби судової охорони від 20 лютого 2020 року № 60, яким призначено начальником територіального управління Андрія Валерійовича Єпура та присвоєно йому спеціальне звання полковника.

Територіальне управління ДСА України в Донецькій області має пряме відношення  до процесу становлення ССО у Донецькій області. А саме співробітники ТУ ДСА України в Донецькій області були членами вибіркової комісії, яка проводила конкурси на зайняття вакантних посад ССО у Донецькій області. І як результат на її рахунку налічується більше двохсот прийнятих на службу співробітників ССО.

На сьогодні штатна чисельність територіального управління складає 371 співробітник. Взяття судових установ на підконтрольній території Донецької області під охорону розпочалось із червня 2020 року.

Вже до листопада 2020 року всі судові установи знаходилися під охороною територіального управління. ТУ ССО у Донецькій області стало одним із перших структурних підрозділів Служби судової охорони в Україні, яке максимально швидко взяло всі судові установи регіону під охорону. Також в лютому 2022 року взято під охорону Авдіївський міський суд, який впродовж 8 років не здійснював свою діяльність через безпосередню близькість до лінії розмежування.

Злагоджена діяльність між керівництвом судової адміністрації  ТУ ДСА України в Донецькій області та ТУ ССО у Донецькій області дозволили оперативно та якісно втілювати всі означені завдання.

Станом на 24 лютого 2022 року під охороною територіального управління перебували всі діючі судові установи, що знаходяться на підконтрольній території України – 30 об’єктів системи правосуддя.

В період з 2020 по лютий 2022 року співробітниками територіального управління в судових установах забезпечено безпеку в більш, ніж 275 тисячах судових процесів.

Від початку повномасштабного вторгнення російських військ на територію України територіальне управління продовжує озброєну цілодобову охорону об’єктів системи правосуддя та виконання визначених завдань.

На жаль, через тимчасову окупацію міст Маріуполь, Лиман, Волноваха, населених пунктів Мангуш, Нікольське на цих територіях залишилися без охорони 9 об’єктів судової системи. У зв’язку із веденням активних бойових дій та розташування лінії фронту поблизу Бахмута, Вугледара, Авдіївки, Торецька, Великої Новосілки тимчасово припинено охорону 6 судів. Станом на сьогодні пошкоджено 9 приміщень судів - Волноваський районний суд, Жовтневий районний суд м. Маріуполя Донецької області, Іллічівський районний суд м. Маріуполя Донецької області, Орджонікідзевський районний суд м. Маріуполя Донецької області, Приморський районний суд м. Маріуполя Донецької області), Краснолиманський міський суд Донецької області (м. Лиман), Артемівський міськрайонний суд Донецької області (м. Бахмут), Донецький апеляційний суд (будівля в м. Маріуполь), Вугледарський міський суд Донецької області м. Вугледар).

Починаючи з 24 лютого - дня широкомасштабного вторгнення росії на територію України, частина населених пунктів разом із судами, які розташовувались на їх території протягом дуже короткого часу опинились в районі інтенсивних бойові дії, що унеможливило будь-які заходи з організації процесу евакуації співробітників, судових справ чи майна судів, такими населеними пунктами стали міста Маріуполь, Волноваха, смт Мангуш та Нікольське. В цих населених пунктах працювали 6 місцевих загальних судів Донецької області, а також в м. Маріуполь розташовувалась одна із двох будівель  Донецького апеляційного суду. З урахуванням неможливості здійснення централізованих заходів, виїзду працівників та вивезення судових справ, серверів та матеріальних цінностей суду питання з евакуації, вирішувалось окремо кожним головою та керівником  апарату суду.

В інших населених пунктах Донецької області де військові дії були менш інтенсивні здійснювалась постійна комунікація в режими 24/7 між керівництвом територіального управління та головами судів з питань можливості та режиму роботи суду, питань збереження судових справ та матеріальних цінностей суду їх вивезення та охорона.

Так завдяки спільним зусиллям керівництва ТУ, голів судів та ССО успішно здійснено вивезення судових справ із незакінченим провадженням та серверів з семи місцевих загальних судів області.

Одночасно з цим у зв’язку з відсутністю в розпорядженні територіального управління та судів власних вантажних транспортних засобів  виникали проблеми з пошуку необхідного транспорту для перевезення його заправки, визначення безпечних маршрутів, залучення працівників суду до процесу збору та вантаження судових справ та матеріальних цінностей суду.

Стосовно евакуації працівників судів, питання вирішувалось між керівництвом суду та співробітниками індивідуально з урахуванням необхідності, безпеки та сімейних обставин. Нажаль слід констатувати, що  деяка незначна частина співробітників судів з різних причин залишилась на тимчасово окупованій території.

Щодо зміни територіальної підсудності судових справ, слід зауважити, що кожним головою суду з урахуванням безпекової складової, індивідуально виносили накази про призупинення роботи суду, після чого зазначені накази територіальним управлінням доводились до відома ДСА України та Верховного суду з метою вирішення питання зміни територіальної підсудності судових справ. Як правило це стосується судів приміщення яких зруйновані або пошкоджено. Після чого одразу запускався процес організаційних заходів з передачі судових справ та серверів до визначених судів. Для вивезення справ та майна використовувались різні можливості: крім ТУ це ССО, керівництво та робітники судів, волонтери, ВСУ, робітники правоохоронних органів.

Весь напрацьований в дуже тяжких умовах та без перебільшення безцінний досвід в обов’язковому порядку повинен бути в подальшому підданий глибокому аналізу та вивченню за результатами, якого має народитись досконалий механізм вирішення всіх зазначених вище питань.

Також Сергій Музикант зауважив, що особисто Головою ДСА України Олексієм Сальниковим на початку цього року була започаткована концептуальна робота із внесення відповідних змін до діючих нормативно-правових актів України з метою удосконалення питань безпеки, збереження та евакуації співробіиників та матеріальних цінностей судової системи України у випадках настання надзвичайних ситуацій. У свою чергу територіальним управлінням ДСА України в Донецькій області спираючись на власний досвід напрацьовані практичні рекомендації в питаннях транспорту, здійснення навчання, підготовки відповідних спеціалістів та багато іншого, що  забезпечить всебічний підхід до окресленої проблеми.

Одночасно не можна втратити можливість та не поділитись з учасниками заходу  унікальною формою роботи, яка склалась в деяких місцевих загальних судах Донецької області.

Так життя показало, що при переїзді співробітників суду до більш безпечних регіонів України, неодмінно частина працівників з різних причин в основному сімейних, залишаються проживати не зважаючи на питання безпеки в тих населених пунктах де розташовані приміщення судів і тим самими можуть продовжувати виконувати необхідні функції для нормальної організації роботи суду.

Так в чотирьох місцевих судах деякі співробітники суду, які не покидали місто мають можливість здійснювати прийом документів, які надходять до суду, забезпечити їх сканування та передати засобами зв’язку для відповідного розгляду суддям та працівникам, які виїхали до більш безпечних населених пунктів. При необхідності також залучається технічне обладнання залів судових засідань для організації судового розгляду в режимі відео конференції.

 Тим самим створюється унікальна за своєю природою форма роботи суду, яка дозволяє забезпечити одне з найголовніших прав громадян на безперешкодний доступ до правосуддя та одночасно забезпечує дотримання головних принципів окреслених в Статті 6. Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод - Право на справедливий суд.

Стосовно роботи Служби судової охорони у Донецькій області, слід повідомити наступне. Станом на вересень 2022 року під охороною територіального управління на підконтрольній території залишаються 15 об’єктів системи правосуддя (13 судів та 2 установи).

Додатково до своїх основних функцій під час дії режиму воєнного стану працівники ССО у Донецькій області активно надавали допомогу Національній поліції та територіальній оборони з патрулювання міст, а також були долучені до дій поліції з фіксування виявлених випадків здійснення злочинів.

     Також працівники ССО у Донецькій області долучались до несення служби на контрольно-пропускних пунктах (блокпостах), які знаходяться в містах розташування підрозділів ССО.

Працівники Служби судової охорони у Донецькій області активно були долучені до процесу евакуації судових справ та майно  з 7 судів Донецької області до більш безпечних областей, що дозволило зберегти судові справи, у тому числі резонансні, та сприяло продовженню розгляду судових справ в розумний строк, без надмірного ризику для життя та здоров’я учасників судового процесу.

Одночасно слід зазначити про те, що працівниками ССО до останнього часто з ризиком для свого життя та здоров’я здійснювалась охорона приміщень та майна судів, які з причин близького розташування до лінії фронту не могли продовжувати свою роботу.

 

Щодо питань найближчої перспективи.

 

У зв’язку з величезними викликами, які постали перед судовою системою Донецької області у період масштабних та все руйнуючих бойових дій в регіоні, плани на майбутнє також повинні носити всеосяжний, фундаментальний та системний характер.

В першу чергу слід сконцентрувати увагу на тому, що  після деокупації  зайнятої загарбниками території східних регіонів України постане питання відновлення здійснення судочинства на вивільнених територіях з одночасною організацією заходів з питань охорони. Враховуючи той факт, що на тимчасово окупованій території Донецької області залишаються ще 31 місцевих загальних судів масштаб відновлюваних робіт, як Ви розумієте являється колосальним.

 Також слід враховувати, що на сьогодні Збройні сили України демонструють вкрай ефективні та результативні дій з деокупації захоплених територій, з чим усі ми мали можливість пересвідчитись на прикладі Харківської області. А отже питання відновлення судочинства та його охорони в Донецькій області не носять віддаленої перспективи, а можуть стати реальними питаннями буквально «завтрашнього» дня і відповіді на ці питання та виклики слід шукати вже сьогодні.

Доречним в цьому контексті буде згадати слова нещодавно сказані головою Єврокомісії Урсулою фон дер Ляєн про те, що «на кону дуже багато, не тільки для України, але для всієї Європи і світу. Це стане нашою перевіркою. Це не тільки війна, розгорнута рф проти України. Це про автократію проти демократії.  путін програє, Україна та Європа виграють».

            Отже, після неодмінно успішного та швидкого проведення деокупації захоплених територій Донецької області та відновлення судочинства слід  одразу враховувати питання безпеки у тому числі у зв’язку зі специфічними категоріями справ, які в першу чергу розглядатимуться судами наприклад справи щодо державної зради, колабораційної діяльності, пособництво державі-агресору та ін. а розгляд подібних справ нестиме реальну небезпеку для суддів та співробітників судів, учасників судового процесу, будівель, майна установ, і як результат потребуватимуть здійснення відповідних заходів щодо забезпечення особистої безпеки суддів та членів їх сімей та ін., а реалізація цих заходів буде неможлива без організації озброєної цілодобової охорони.

            За попередніми підрахунками для ефективного виконання службових обов’язків на деокупованих територіях Донецької області штатна чисельність молодшого сержантського складу та офіцерського складу територіального управління Служби судової охорони у Донецької області потребує збільшення з 371 штатних одиниць до 700 співробітників, з урахуванням 10 співробітників на 1 об’єкт.

Одночасно слід зазначити, що забезпечити охорону можливо лише у непошкоджених приміщеннях судів, а як зазначалось вище вже на сьогодні пошкоджених або зруйнованих приміщень судів Донецької області налічується 9 од., тому окремо потребує вирішення  питання напрацювання практичних кроків з фінансування та  відновлення, а за необхідності побудови нових приміщень судів для забезпечення безпечних умов роботи та відвідання судів громадянами та повноцінного запуску здійснення судочинства в регіоні.

Паралельно з цим слід змислитись над розробкою можливих стимулів для заохочення  професійних та з великим досвідом працівників до повернення їх в судову систему, які під час війни вимушені були звільнились та виїхати за кордон, так як без наповнення судової системи досвідченими кадрами не можливий її повноцінний запуск. 

Отже,  на сьогодні головним питання постає не тільки збереження підготовлених, навчених та професійних кадрів і у судах, і в ССО, а здійснення конкретних заходів з планування та наповнення гідними, професійними, забезпеченими всім необхідним службовцями, які повинні бути спроможними оперативно виконати всі покладені на них законодавством обов’язки.

Підбиваючи підсумки слід зауважити, що питання безпеки це комплексне питання, яке складається з процесів, як організаційних та і фінансових вирішення яких потребуватиме чимало часу, а отже чим раніше почнеться шлях підготовки відповідей на ключові питання тим швидше та організованіше пройде життєво важливий процес забезпечення безпеки при здійсненні судочинства.

Впевнений, що на сьогоднішній конференції ви не тільки почуєте багато корисного від наших колег, від експертів Проєкту ЄС "Право-Justice", але й поділитесь власним практичним досвідом із забезпечення безпеки здійснення правосуддя в умовах воєнного стану.