flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформація щодо заробітної плати працівників апаратів місцевих загальних судів Донецької області (Доповнено)

09 грудня 2020, 15:28

 

 У зв’язку з поширенням суперечливої інформації щодо рівня оплати праці працівників апаратів місцевих загальних судів Донецької області у поточному році та численним зверненнями, що надходять до територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області стосовно розміру заробітної плати, вважаємо за необхідне довести наступну інформацію.

Відповідно до статті 50 Закону України «Про державну службу» держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов’язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.

Статтею 52 згаданого Закону встановлено, що премії виплачуються в межах фонду преміювання залежно від особистого внеску державного службовця в загальний результат роботи державного органу. Встановлення премій державним службовцям здійснюється керівником державної служби відповідно до затвердженого ним Положення про преміювання у відповідному державному органі, погодженого з виборним органом первинної профспілкової організації (за наявності).

Механізм застосування стимулюючих виплат державним службовцям з метою посилення мотивації працівників державних органів до високопрофесійної, результативної та високоякісної роботи визначено Положенням про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15.

Відповідно до норм вказаного Положення керівники державної служби в державному органі мають право встановлювати державним службовцям у межах економії фонду оплати праці додаткові стимулюючі виплати.

Статтею 145 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» передбачено, що фінансування всіх судів в Україні здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Видатки на утримання судів у Державному бюджеті України визначаються окремим рядком щодо Конституційного Суду України, Верховного Суду України, вищих спеціалізованих судів, а також у цілому щодо місцевих та апеляційних судів. Видатки кожного місцевого та апеляційного суду всіх видів та спеціалізації визначаються у Державному бюджеті України в окремому додатку.

Відповідно до статті 146 Закону суди загальної юрисдикції фінансуються згідно з кошторисами і щомісячними розписами видатків, затвердженими відповідно до вимог цього Закону, у межах річної суми видатків, передбачених Державним бюджетом України на поточний фінансовий рік, у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України.

Відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов'язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Таким чином фінансування заробітних плат працівників апаратів місцевих загальних судів Донецької області та співробітників ТУ ДСА України в Донецькій області відбувається з різних джерел (бюджетні призначення визначені окремими рядками додатку до Закону України про Державний бюджет на відповідний рік) і не залежать одне від одного. Це означає, що заробітна плата працівників одного суду не може виплачуватись за рахунок річного кошторису, призначеного для оплати праці співробітників іншого суду або ТУ ДСА України в Донецькій області, і навпаки.

Згідно проекту індивідуального кошторису територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Донецькій області видатки на оплату праці співробітників місцевих загальних судів Донецької області на 2020 рік закладались на рівні 415 млн. грн., однак фактично на 2020 рік було доведено лише 215 млн. грн. – тобто майже вдвічі меншу суму за необхідну. Протягом бюджетного періоду призначення на оплату праці співробітників місцевих загальних судів Донецької області були збільшені і загальний розмір доведено до 293 млн. грн.

Крім того пунктом 22 розділу ХІІ Закону передбачалось, що право на отримання суддівської винагороди у розмірах, визначених цим Законом, мають судді, які за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердили відповідність займаній посаді (здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді) або призначені на посаду за результатами конкурсу, проведеного після набрання чинності цим Законом.

Як відомо Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування» пункт 22 розділу ХІІ Закону виключено, у зв’язку з чим з 01 січня 2020 року суддівська винагорода суддів місцевих загальних судів Донецької області обраховується від посадового окладу, що становить 30 прожиткових мінімумів для працездатних осіб (у 2020 році – 63060 грн.), не зважаючи на те пройшов суддя відповідне оцінювання у встановленому законом порядку чи він такого оцінювання не проходів.                 

Нагадаємо, що суддівська винагорода суддів, які не пройшли оцінювання, у 2019 році обраховувалась від посадового окладу, який складав 15 прожиткових мінімумів працездатних осіб, що становило 28815 грн.

Вказані зміни у законодавстві, які стосується питання забезпечення працюючих суддів, відіграло вирішальну роль у розподіленні коштів місцевих загальних судів Донецької області та, як наслідок, у формуванні підсумкового розміру заробітної плати працівників апаратів судів загальної юрисдикції у 2020 році.

Зауважуємо, що бюджетні призначення на виплату заробітної плати співробітникам певного суду є єдиними як для суддів, так і для працівників апарату такого суду, тобто із загальної суми, доведеної установі для оплати праці, виплачується як заробітна плата апарату суду, так і суддівська винагорода (по принципу «єдиного кошика»).

Для наочності демонструємо динаміку зміни співвідношення рівня суддівської винагороди та заробітної плати працівників апаратів судів (включаючи стимулюючі складові) протягом 2017-2020 років.

Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області протягом поточного року здійснювало всі необхідні заходи для приведення заробітної плати працівників апаратів місцевих загальних судів Донецької області до рівня, не нижчого 2019 року, в тому числі було направлено звернення за підписами виконуючого обов’язки начальника територіального управління ДСА України в Донецькій області, Голови Донецького апеляційного суду та Голови Першого апеляційного адміністративного суду до Міністерства фінансів України, Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо критичної ситуації фінансового забезпечення судів.

Крім того у зв’язку з недостатнім рівнем фінансування витрат на матеріально-технічне забезпечення судів протягом року територіальне управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області ініціювало перерозподіл бюджетних призначень в розмірі 4,588 млн. грн. з видатків на оплату комунальних послуг та поточні видатки, а саме: придбання поштових марок, заправку картриджів, оплату винагород присяжних, перекладачів.

Одночасно інформуємо Вас, що бюджетні призначення на оплату праці співробітників територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області визначені додатку 7 до Закону України про Державний бюджет на рік окремим рядком та не є залежними від фінансування місцевих судів і змін розміру суддівської винагороди.

В теперішній час в територіальному управлінні є вакантні посади (в тому числі посада начальника управління) і відсутність можливості провести конкурс на зайняття вакантних посад державних службовців згідно Закону України від 13.04.2020 №553-ІХ та, відповідно, інтенсивність праці діючих співробітників надає можливість формування заробітної плати всіх працівників з урахуванням цих обставин. Утворена економія фонду оплати праці була розподілена між співробітниками територіального управління за виключенням виконуючого обов’язки начальника управління.

Таким чином заробітна плата працівників апарату місцевих загальних судів Донецької області безпосередньо пов’язана з обсягом фінансового забезпечення у поточному році та величиною суддівської винагороди, розмір якої суттєво збільшено в 2020 року, і жодним чином не залежить від фонду оплати праці співробітників територіального управління Державної судової адміністрації України в Донецькій області.

Враховуючи викладене, зазначаємо, що без наявності належного фінансування розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня не мають можливості забезпечити гідний рівень оплати праці співробітників місцевих судів, в тому числі нарахування премій, інших стимулюючих виплат, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, а також забезпечити суди дезінфікуючими засобами, медичними масками для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом 2019-nCOV.

Доповнення Лист Міністерства Фінансів України .pdf